Comunidad Budista Sotozen

Imagen relacionada

Ritus de pas

El Temple Llum Serena ofereix aquests serveis religiosos, basats en la tradició budista Zen i en altres tradicions espirituals, com a celebració, ajuda espiritual i bons auspicis per tal que els practicants budistes zen espanyols, així com totes les persones sensibles a això, puguin viure els esdeveniments bàsics de les seves vides il · luminats per la llum de l'ensenyament del Buda. Aquests serveis espirituals són oficiats pel mestre Dokushô Villalba.

Cerimònia de Benvinguda al Món
Celebració del naixement d'un nou ésser. Els pares posen al seu fill / a sota la protecció espiritual dels Tres Tresors ( Buddha, Dharma, Sangha ). Celebració festiva plena de colorit en la qual els pares es comprometen a protegir la puresa espiritual del nadó.

Cerimònia d'Iniciació a la Segona Infància
Els set anys marquen el pas de la primera a la segona infància. L'infant comença a sortir de l'àmbit matern i es converteix en nen/a. El pare o el padrí rep al nen/a de les mans de la mare i assumeix la responsabilitat d'introduir en les normes bàsiques del món social i espiritual dels adults. Aquesta cerimònia beneeix el nen per a la nova etapa que comença i l'ajuda a prendre consciència dels importants canvis psicològics i espirituals que es produiran en ell. Té lloc entre els set i els vuit anys.

Cerimònia d'Iniciació a la Pubertat
Amb la pubertat arriba la fi de la infància i el començament de l'adolescència. Sexualment el nen es converteix en home i la nena en dona. El Poder Creador es manifesta amb força en els seus cossos i en les seves ments. Aquesta cerimònia és una gran ajuda per al procés de maduració psicològica, emocional i espiritual que es desencadena en aquesta època en els adolescents. Escenifica l'acció simbòlica de       "matar un tigre" a través de la qual l'adolescent s'ha d'enfrontar a les seves pors i vèncer per tal de poder convertir- realment en adult responsable. Un cop superada la prova, la cerimònia es converteix en celebració del Poder Creador de la Vida i en acollida de l'adolescent al món dels adults.

Cerimònia d'Enllaç Matrimonial
El matrimoni és un camí sagrat basat en l'amor i en el suport al creixement personal dels esposos. Aquesta bella cerimònia segella el compromís sagrat entre aquells que decideixen unir les seves vides i caminar junts. D'inspiració budista tàntrica, la cerimònia és una festa de llum i color, un cant a la bellesa i a la fusió dels amants en el dolç nèctar de l'amor, una fletxa llançada cap a la felicitat que proporciona als esposos una actitud adequada per travessar les inevitables ombres fosques de l'inconscient.

Cerimònia de Benedicció per a Nous Llars
La llar familiar és un temple, l'espai sagrat en el qual conrear les relacions sagrades entre esposos, entre pares i fills, entre familiars estimats. Crear una nova llar és com fundar un temple. A les llars budistes, un altar ocupa el lloc central. Durant aquesta cerimònia s'insta · la i es beneeix l'altar, hi se connecta espiritualment amb l'altar del Temple Llum Serena perquè els beneficis de la pràctica espiritual al temple s'irradiï cap les llars familiars. Es beneeix la casa, habitació per habitació, netejant tota possible energia o influència negativa i es beneeix cadascun dels membres de la família, generant bons auspicis i predisposicions.

Cerimònia anual de Benedicció de Llars
En el món budista, les llars dels practicants són beneïts anualment pel mestre espiritual o per algun sacerdot. D'aquesta manera es renova el vincle espiritual amb el Temple. Aquesta cerimònia és semblant a l'anterior però més curta i simple.

Cerimònia de Benedicció per a nous comerços o instal · lacions professionals
El sentit d'aquesta cerimònia és idèntica a la de Benedicció de Nous Llars però, en aquest cas, s'aplica a locals comercials o instal · lacions professionals. Ja que, en general, tothom passa bastant temps en el seu lloc de treball, aquesta cerimònia crea una bona influència espiritual perquè les relacions professionals i les activitats comercials tinguin lloc de forma positiva i espiritualment enriquidora.

Cerimònia anual de Benedicció de comerços o instal · lacions professionals
Aquesta cerimònia té el mateix esperit que l'anterior però el seu desenvolupament és més breu i simple.

Cerimònies especials o oracions diàries per a persones necessitades o per desbloquejar esdeveniments negatius
Tothom travessa moments difícils a la vida: malaltia greu, pèrdua d'éssers estimats, accidents, proves crucials, etc. Aquesta cerimònia es desenvolupa normalment en el Temple Llum Serena, encara que també poden tenir lloc en altres llocs. En la seva forma més completa, el mestre Dokushô Villalba celebra una cerimònia especialment dedicada a la fi sol · licitada. En la seva forma més simple, el mestre i els residents del temple dirigeixen l'energia espiritual de les seves oracions a la persona sol · licitada . L'experiència de milers d'anys demostra el poder invisible de l'oració .

Cerimònies especials de Salut i Llarga Vida
Especialment dedicades a persones malaltes o susceptibles de contraure alguna malaltia, per a aquelles que emprenen un viatge o que han de córrer algun tipus de risc o, en general, per a familiars o persones estimades a qui volem molts anys de Salut i Llarga Vida.

Les cerimònies pels éssers morts són les més antigues de totes les cultures humanes . Representen, de fet, un dels primers signes de civilització. A través d'elles expressem l'amor pels éssers morts, honrem la seva existència, els acompanyem en l'esperit pel camí de la dissolució i, a la vegada, ens alliberem dels efectes negatius del dolor provocat per la seva pèrdua.

En la tradició budista, les cerimònies pels morts han estat molt desenvolupades pel significat tan especial que revesteix l'abandonament d'aquest món. La tradició budista zen ens ha llegat una forma de fer molt rica i profunda.

Els ritus funeraris budistes zen abasten les diverses fases de dissolució de l'existència individual :

Cerimònia de cos present
Té lloc poc temps després de la mort, allà on s'ha produït o bé en el lloc en el qual han estat disposat les restes mortals.

Cerimònia abans de la incineració
En general, els practicants budistes prefereixen ser incinerats abans que inhumats. Aquesta part del ritual té lloc abans i durant la incineració de les restes mortals, tres dies després de la mort.

Cerimònia de comiat
És la part més social del ritu funerari budista. Així com, en general, els ritus anteriors estan reservats als familiars i cercles pròxims, aquesta cerimònia és oberta i pública. Són les honres fúnebres pròpiament dit. Constitueix el comiat oficial del difunt. Les seves cendres són col · locades a l'altar principal. La persona morta rep l'ordenació bodisatva i un nom espiritual en el Dharma.

Cerimònia per a la col · locació de les cendres
Té lloc durant la col · locació de les cendres en l'estupa individual o familiar, o durant la dispersió de les cendres, segons la voluntat del mort o dels seus familiars . Pot tenir lloc just després de la cerimònia de comiat o diversos dies després.

Cerimònia privada diària durant la primera setmana
La tradició budista ensenya que la dissolució completa de ser mort triga set cicles de set dies, és a dir quaranta-nou dies en total. Durant la primera setmana després de la mort, és costum celebrar una cerimònia diària amb o sense la presència dels familiars.

Cerimònia privada setmanal durant els següents quaranta-nou dies
Després de la primera setmana posterior a la mort, la tradició ensenya que és convenient celebrar una cerimònia a la setmana, amb o sense la presència dels familiars .

Cerimònia de comiat final als quaranta-nou dies
El cicle dels quaranta-nou dies es tanca amb una solemne cerimònia que té lloc just quaranta-nou dies després de la mort. Familiars, amics, coneguts i convidats participen en aquesta cerimònia.
 

Cerimònia anual durant els set anys següents

Una cerimònia anual en memòria del difunt té lloc durant els següents set anys, encara que en molts països budistes hi ha la tradició de fer- indefinidament cada any.

Cerimònia cada set anys
De la mateixa manera, una cerimònia especial en memòria del difunt té lloc cada set anys durant quaranta- nou anys.
 

En la tradició budista, els mestres i sacerdots donen béns espirituals i els practicants laics donen béns materials. D'aquesta manera es completa el cercle del do per al bé i la felicitat de tots els éssers.