Comunidad Budista Sotozen

L'actitud de la conciencia

L’actitud de l’esperit flueix naturalment d’una concentració profunda sobre la postura i la respiració.

Durant zazen el còrtex cerebral es reposa i el fluix conscient de pensaments es para, mentre que la sang aflueix cap a les capes més profundes del cervell. Millor irrigat, el cervell es desperta d’un semi somni i la seua activitat dóna la impressió de benestar, de calma i serenitat pròximes al son profund, però en plena vigília. El sistema nerviós es relaxa, el cervell primitiu entra en activitat. S’és més receptiu, s’està més atent, al més alt grau, a traves de totes les cèl·lules del cos. Se pensa amb el cos, inconscientment, sense usar energia.

No es tracta de voler detenir els pensaments, la qual cosa seria encara pitjor, sinó de deixar-los passar com núvols al cel, com reflexes en un espill sense oposar-se a ells, sense apegar-se a ells. D’esta manera, les ombres passen i s’esvaeixen. I poc a poc, una vegada que les imatges del subconscient han sorgit i desaparegut, s’arriba al subconscient profund, sense pensament més enllà de qualsevol pensament, hishiryo, vertadera puresa.

Hishiryo és l’estat de consciència propi del Zen. Shiryo és el pensament. Fushiryo és el no-pensament.

Hishiryo és el pensament absolut, més enllà del pensament i del no-pensament. Més enllà de les dualitats, de les oposicions, dels contraris. Més enllà de tots els problemes de la consciència personal. És la nostra Natura Original o Natura de Buda, o Inconscient Còsmic.

Quan l’intel·lecte es buida i es torna seré, afable, res pot detenir la corrent de vida profunda, intuïtiva, il·limitada que sorgeix des d’allà més profund del nostre ser i que és anterior a qualsevol pensament. Aquest és el fluix etern de l’activitat del Tot.

L’esperit conté tot el cosmos. La consciència és més ràpida que la llum.

Assegut, sense meta es pot comprendre mushotoku i hishiryo, secrets de la essència del Zen. Però esta comprensió és diferent a la del sentit comú o la de l’intel·lecte. És percepció directa.

Mushotoku és la filosofia del no-profit, del no desig d’adquirir. És el principi essencial del Zen. Donar sense esperar res a canvi. Abadonar-ho tot sense por a perdre. Tornar la mirada cap a l’interior. De la mateixa manera que en tota obra d’art, l’artista ha de saber donar-se completament sense encarregar-se d’aconseguir la glòria, la bellesa, la riquesa per a expressar-se en una obra bella, pura autèntica de la mateixa manera el deixeble obtindrà la Saviesa si vol conèixer-se, superar-se, donar-se sense esperar aconseguir cap profit personal.

Si ho abandones tot, obtindràs tot.

Hishiryo és la consciència còsmica i no la consciència personal. Podem experimentar-la durant Zazen. Durant Zazen pensem en les nostres ansietats, en la nostra vida quotidiana, en els nostres amics, en les nostres vacances, en tots els fenòmens que provenen de la nostra memòria, però si ens concentrem profundament sobre la nostra postura, sobre la respiració, podem detenir els pensaments, podem oblidar-ho tot i harmonitzar-nos amb el pensament còsmic. El subconscient sorgeix així a la superfície, gracies a aquest abandonament. Els pensaments s’allarguen, s’amplien profundament i aconsegueixen la consciència universal. Podem arribar fins el final d’aquesta consciència universal. Podem arribar fins el final d’aquesta consciència ultima, però per a això no devem transcendir els pensaments de la nostra autoconsciència. Aquest és l’art essencial del Zazen.

El mestre Dôgen va escriure:

"Penseu sense pensar. Com es pensa sense pensar? Pensant des del fons del no-pensament. Esta és la dimensió còsmica, hishiryo".

Els sentits de la nostra consciència no la poden imaginar. Les categories no la poden definir. La paraula no la pot explicar. Sols podem accedir a este estat a través de la nostra experiència viscuda. Hishiryo és l’harmonia de les visions objectives i subjectives, l’ultima consciència, més enllà de l’espai i del temps, la consciència més excel·lent, global, universal, més enllà de tots els fenòmens, més enllà del pensament i del no-pensament.

 

Text extret de l’obra “Què es el Zen? Introducció pràctica a la meditació Zen”, de Dokushô Villalba. Ediciones Miraguano, ISBN: 978-84-7813-286-4. Tots els drets reservats.