Comunidad Budista Sotozen

Principis universlas de zazen

La Vida és fonamentalment perfecta. Està per tot arreu, independentment del que facen i comprenguen els éssers humans. L’ordre còsmic és lliure i en ell no hi ha noció d’obstacle. Quin sentit te doncs l’esforç concentrat dels éssers humans?

En veritat, el Cos Universal està més enllà de la brutedat del món humà. Qui podria creure que necessita ser netejat? La Vida còsmica mai és diferent de res ni de ningú, sempre és exactament el que és, sempre està allí on està. De que serveix anar d’ací cap allí buscant-la?

Malgrat això, si en la teua ment apareix la menor separació, per estreta que siga, la Via se t’allunya com el Cel de la Terra. Si manifestes la menor preferència o antipatia, el teu esperit es perd en la confusió.

Cuida’t de no ser com aquells que, després d’haver entrevist sols la saviesa que penetra totes les coses, que unifica la Via i clarifica l’esperit, es vanen de comprendre la totalitat i es fan il·lusions sobre el seu propi despertar, fent néixer en ells el desig d’escalar el mateix Cel. Encara estes persones han començat l’exploració inicial i limitada de les zones fronteres de la consciència, són encara insuficients en la Via de la Emancipació.

Necessites que et parle del Buda Shakyamuni? Encara es nota la influencia dels sis anys que va viure meditant totalment immòbil en la postura sedent del loto. Vols que et parle de Bodhidharma? El llinatge de la Transmissió ha conservat fins els nostres dies el record dels seus nou anys de meditació davant d’un mur. Així eren els homes sants del passat, com podem els éssers humans de hui en dia deixar de seguir la Via?

Abandona doncs la comprensió intel·lectual. deixa de córrer darrere de les paraules i de seguir-les al peu de la lletra. El que necessites és aprendre a dirigir la teua llum cap al teu interior per a il·luminar la teua vertadera natura. El teu cos i la teua ment desapareixeran per ells mateix i el teu rostre original apareixerà. Si vols arribar a ser tu mateix, sols hi ha un camí: ser tu mateix sense mes tardar.

Per a fer zazen convé un espai silenciós. Menja i beu sòbriament. Desprendre’t de qualsevol compromís i abandona tota preocupació. No penses: “açò està bé, açò està mal”. No prengues partit ni per ni contra. Deté tot moviment de la teua ment conscient. No jutges els pensaments que apareixen. No llaures expectatives. No tingues cap desig d’arribar a ser Buda. El vertader zazen no te res a veure amb la posició sedent ni amb la posició gitat.

Estén una catifa espessa en el lloc on tingues el costum de seure. Posa damunt un coixí. Seu en la postura de loto o be en la de mig loto.

En la postura de loto posa primer el teu peu dret sobre la cuixa esquerra i el teu peu esquerre sobre la cuixa dreta. En la postura de mig loto és prou amb posar el teu peu esquerre sobre la cuixa dreta.

Afluixa la teua roba i el teu cinturó. Ordena’ls convenientment. Posa la teua mà dreta sobre la teua cama esquerra, amb la palma cap a dalt, i la teua mà esquerra sobre la teua cama dreta. Les puntes dels dits polzes es toquen. Seu ben dret en l’actitud corporal correcta. No t’inclines a l’esquerra ni a la dreta, ni cap avant, ni cap arrere. Assegura’t de que les teues orelles estan al mateix pla vertical que els teus muscles i que el teu nas es troba en la mateixa linea vertical que el teu melic. Situa la llengua contra el paladar. Tanca la boca. Fes que la mandíbula superior estiga en contacte amb la inferior. Els ulls romanen sempre oberts. Respira suaument pel nas. Una vegada ja hages pres la postura, respira profundament una vegada. Inspira i expira. Inclina el teu cos de dreta a esquerra i immobilitza’t en una posició sedent estable.

Pensa en no pensar. Com es pensa en no pensar? No pensant. Este és l’art essencial de zazen.

El zazen del que jo parle no és una tècnica de meditació. És la Porta de la Pau i de la Felicitat. És el Despertar Perfecte. Zazen és la manifestació de la Realitat Última. Les trampes i les xarxes de l’intel·lecte no el poden atrapar.

Una vegada que hages comprés la seua essència seràs com un tigre quan entra en la selva i com un drac quan es submergeix al més profund de l’oceà.

Has de saber que quan practiques zazen la vertadera Via es manifesta deliberadament, si apartes des de l’inici la somnolència i la distracció.

Quan l’alces mou-te suaument i sense presa, tranquil·lament, deliberadament. No t’alces de cop ni bruscament.

Quan es llença una mirada al passat, un s’adona de que transcendir la il·luminació i la no il·luminació, que morir assegut o de peu, ha depès sempre del vigor de zazen.

Per altra banda, el fet de que l’obertura a la il·luminació d’alguns del passat fos provocada per un espetec de dit, per una bandera, per una agulla, per una maça, per un caçamosques, per una bastonada o per un crit, no pot ser compres enterament pel pensament dualista dels sers humans i encara menys per la pràctica de poders sobrenaturals.

La experiència de la il·luminació està més enllà del que els sers humans veuen i escolten, ja que es tracta d’un estat anterior als coneixements i a les percepcions.

Dit açò, poc importa que sigues intel·ligent o no. En la Via no hi ha diferència entre el ximple i espavilat. Concentrar l’esforç amb un esperit unificat és, en si, seguir la Via.

La pràctica – il·luminació és pura per natura. Avançar és una qüestió d’assiduïtat.

En general, tant al nostre país com a la Índia o la Xina, es respecta el Segell del Buddha. La particularitat de la Via del Zen segueix prevalent: devoció per la meditació sedent, solament seure immòbil amb un compromís total.

Encara que es diga que hi ha tants mons com sers humans, tots segueixen la Via de la mateixa manera: practicant zazen.

Per què abandonar el lloc que t’està reservat a casa de ton pare per a errar per terres polsoses d’altres regnes? Un sol pas en fals i t’allunyes de la Via que està just baix els teus peus.

 

Has tingut la sort única de néixer amb forma humana. No perdes el teu temps. Aporta la teua contribució a l’obra essencial de la Via del Buda. Com pots preferir els plaers d’este món, tan efímers com l’espurna sorgida del sílex?

 

L’essència i els fenòmens són com la rosada sobre l’herba, el destí és semblant a un rellamp (en un instant desapareix)

Honorable deixeble del Zen, encara dus molt de temps intentant tantejar a l’elefant en la foscor, et pregue que no temes al vertader drac.

 

Consagra la teua energia a la Via que indica l’absolut sense marrades. Respecta a l’home il·luminat que es situa més enllà de les accions dels sers humans. Harmonitza’t amb la il·luminació dels Buddhas. Sigues un digne successor de la dinastia legitima dels Patriarques. Actua sempre així i seràs com ells.

 

La càmera del tresor se t’obrirà de bat a bat i podràs utilitzar-lo com millor et vinga.

 

 

Escrit en Koshoji, 

per Dôgen Zenji 

el 13 febrer de 1224

 

Versió en castellà de Dokushô Villalba, publicada en la obra "Riquesa Interior", Edicions Miraguano, Madrid, ISBN: 978-84-7813-230-0. Tots els drets reservats.